Startpagina
Informatie
Programma
Nieuws/Agenda
Interessegroepen
Museumgroep
Verslagen
Archief verslagen
Voeding en eetgewoonten

Op woensdagavond 16 oktober waren 50 dames naar het WijkSteunPunt Middelwijck gekomen om te luisteren naar voeding-consulent Agnes Rian Dijker.
Voorzitter Dieuw Metselaar heette haar van harte welkom, alsmede  4 nieuwe leden: de dames Los, van ’t Hof, Nijkamp en Konijn.

Mededelingen
Ons lid Erny v.d. Kleut heeft op 23 september jl. uit handen van Burgemeester Brinkman de Beemster Tegel ontvangen. Deze onderscheiding heeft zij als webmaster gekregen n.a.v. het 10 jarig bestaan van de website Beemster Bengel.
Voorzitter vroeg aandacht voor het Rustfonds, moet dit blijven bestaan of opgeheven worden? In de pauze konden we hierover met elkaar van gedachten wisselen.

Hoe blijven we gezond en hoe houden onze energie in balans?
Hierna kreeg Agnes Rian het woord.
Allereerst vertelde zij iets over zichzelf, haar opleiding en werk. Geboren in de Zaanstreek en nu woonachtig in Amsterdam.
Zij begon haar lezing met: Afvallen is meer betalen voor minder eten. Wil je afvallen? Prima, maar dan zonder diëten. Zoek een gemiddeld en afwisselend voedingspatroon. Niets weglaten, alles eten.
Heel belangrijk zijn ook de vitaminen en mineralen en de versterkende werking die zij hebben met bepaalde voedingsstoffen. Cholesterol hebben we nodig, alleen het verkeerde moeten we zien te vermijden.

Zij vertelde wat een mens nodig heeft per dag,  afhankelijk van de energiebehoefte en het gewicht. Eet  4x (echt)vlees, 2x vis en 1x ei per week. Gebruik zo min mogelijk P’s, pakjes en potjes. Hier zit o.a. veel te veel zout is. Maak zelf de soep en saus. Drink voldoende water. Gebruik verse seizoen groenten en eet niet meer dan 2 stuks fruit per dag.  Geen suiker toevoegen, ook  geen zoetjes, dit zit al voldoende in onze dagelijkse voeding.  In worst en burgers zitten veel vet en zout. Eet bv een hamlapje bij de boerenkool i.p.v. worst.

 We kregen enkele opdrachten in te vullen, zoals:

  • Wat heb ik vandaag gegeten?
  • En in welk ontbijt zit de minste en meeste calorieën?   
  • Wat voor type eter ben je? Een externe eter, emotie eter, geheime eter, onbewuste eter of een lijngerichte eter.

Haar motto is:
Gebruik geen dure maaltijdvervangers of supplementen, maar gewoon goed eten en bewegen houdt je als mens in balans.
Tot slot kregen wij mee,  een recept zonder extra suiker voor een chocolamousse en een recept zonder extra zout voor een puree met zalm.

Voorzitter bedankte mevr. Dijker voor haar leerzame en interessante lezing en overhandigde haar naast de bekende envelop als attentie enkele gezonde Beemster producten.

Roza Marie Langerijs.